Friday, October 3, 2014

Secondary Infertility - Dugaan & Cabarannya

Secondary Infertility..
saya dalam kelompok ini..pernah ada anak dan kemudian tak adooo..
belum rezeki..
haaaa..senang explain gituuuww..senang paham..:P

Saya berjiwa kental sepanjang TTC ini...soalan dan persoalan org lain jarang saya nak
pikir dalam2..saya mmg xsuka ..terasa mmg terasa pedasnya bile org sibuk bertanya..
bila saya nak menambahh?? alahaiii...sapa la yang x nak menambah ahli keluarga kan...
betapa sukarnya kita nak bercerita details...
bahawasanya KITA NI SEDANG BERUSAHA! tambah pulak anak dah besar..dah sekolah pulak tu...
orang naik heran merancang apa bertahun2??
Saya cuba bersikap positif sehabis mungkin...kalo bole jwb..saya jwb..
klo xleh jwp..saya konar kot lain..sebab malas melayan...pandai2la kan :)

TETAPI ada seseorang ni kan...bile bertanya tentang anak kat saya... saya x boleh bidas..
i cant answer quickly..
saya lost...saya tergamam..saya berpikir ..dan saya sebak..
bukan sekali bukan dua kali..dah banyak kaliii.....
dan yang bertanya tu kan....xtahu nak menjaga perasaan org lain...
very straight forward...
Dia adalah anak saya! berumur 8thn.. :)
bila dia bertanya..saya senyum dengan penuh kasih sayang..dan berusaha sehabis mungkin nak menjawab...
Inilah dilemanya dah anak dan masih berTTC ...ada anak dah pandai bertanya itu dan ini....
kami ada cabaran yang lain...jika TTC yang lom ada anak..cabarannya mungkn
rakan2 dan saudara mara..kami tambah 1 je - anak sendiri! :)

Sebenarnya dalam tempoh ttc ini saya lebih simpati pada anak drpd diri saya sendiri...
Soalan dia yang menghiris2 jiwa saya ...

"ibu...saya mmg ada sorang je ke ? xde adik bradik??
''ibu..kenapa saya x de adik xde kakak..x de abang ek?
kwn2 ada...kak min..abang long..ina ..hadif...blalaa (semua nama sepupu dia sebut..
anak kakak saya ada 7 org..tujuh2 dia sebut...) knapa dorg ada ramai adik beradik...
''ibu....ibu mmg xleh beranak lagi ke??
''ibu....saya nak adik...saya bohsan xde kawan

yang paling sadis...

''ibu...Conel (kucing dia) ni dah 3 kali beranak dah ibu....asik beranak je dia ibu...
ibu je asik lom jeeee...(tanpa rasa bersalahnya dia bertanya)
hahahaha..aduiiii

Saya sangat memahami perasaan dia...jiwa dia...saya sedaya upaya menjawap dengan logiknya
dan bersyukur.... dia anak yang bijak....anak yang Allah berikan berjiwa tabah mcm maknya:)
Kawan2 ada jugak yg tanya kat dia...knpa sorang beradik je...tempiasnya dia pon kene...
Siapa lah kita nak tentukan takdir Allah..:)

1 lagi kes...sedang elok anak saya dan sepupunya main2 kat umah nenek diorang...
Anak buah saya umur 7 thn...datang nangis2
Ibu!! ibu!! (dia panggil saya ibu) Nel (my doter) only has kazen right....dont hav sister and brother...
she said...she have!!....noo!!..No!! she dont have right!? pastu dia mencebik2 nangis..
pahamla saya diorg tengah berbalah pasal adik beradik ni..
hahaha..saya gelak dlm hati sayu..

Saya jawab...Nel have siblings... one day nanti...Sha kan adik bradik Nel jugak..
jgn gado2...kwn elok2 baik2 yaa....pastu dia ok :)
Yang si Nel ni ok la pulak..tabah nampaknya sepupunya kata dia x de adik beradik...
(ikut ibunya la tu..haha)

hati ini....saya yang kene kuat sebenarnyakan...

Saya cuba memahamkan kat anak saya..rezeki anak tu di tangan ALLAH dan mintak dia doa sama2 lepas solat..dia paham....tapi sekejap..haha..esok lusa dia tanya balik..
I ok je...

Apa yang nak saya sampaikan ni ialah dugaan kita dalam TTC ini berbeza2...
Inilah cabaran dan dugaan saya.. sikit pon x de sesalan...
kita golongan terpilih untuk diuji...
Saya tahu...org akan kata sekurang2nya Allah berikan saya sorang cahayamata...
ya.. saya sangat bersyukur...
Tapi saya juga bukan manusia sempurna...andai kalian ditempat saya..
tentulah perasaan dan keinginan itu ada kan?? :)

Ini cuma coretan dan luahan sahaja..:) mana tahu yang mana yang baik boleh dijadikan
panduan...Hanya Allah yang tahu segalanya..Allah lah sebaiknya perancang...

okla...Salam Jumaat semua ...salam hari penuh berkat..
Salam Hari Raya Korban...Salam mengerjakan haji kepada mereka yang bekesempatan mengerjakan
haji..saya sangat cemburu:)
Saya akan menyusul akan datang inshaAllah..mudah2an Allah permudahkan
jalan dan niat suci murni kita semua....

Sambung cerite lepas raya haji....ok:)

7 comments:

Safiyyah said...

Senasib la kite...mmg same situasinye dan anak kite pun sebaya.
Mmg susah jgk nak bg anak kite paham konsep rezeki ni sbb dia masih kecil dan belum faham lagi mcm mana kan.

Tp saya lagi sedih bile org ckp 'syukur la tu dah ade sorg berbanding kami yg lgsg xde ni'...
Cara diorg ckp tu mcm la kite ni xreti bersyukur.huhu

Anonymous said...

sabar la ye...saya juga melalui situasi yang sama. anak saya sudah enam tahun asyik bertanya kenapa dia tiada adik2..selalu doa depan saya Ya Allah, beri saya adik...setiap hari itu yang keluar dari mulutnya.
.Alhamdulillah..treatment dengan dr adilah berkali2, alhamdulillah lekat juga akhirnya. Memang orang boleh berkata2..ada duit senang la..tapi ketahuilah..memang duit simpanan saya dan suami tahunan habis untuk buat rawatan IVF..duit gaji kami berdua disisihkan bulanan utk buat IVF setiap tahun..ada tahun, ibu ayah pinjamkan duit pula.. demi untuk menambah zuriat...banyakkan sabar..berdoa..and jangan putus asa berubat tidak kira bagaimanapun..
kisah saya ada dr adilah cerita:

http://dradilah.blogspot.com/2014/07/ketabahan-seorang-ibu-untuk-menjadi-ibu.html

mag said...

safiyah...hai geng..kita sekapal...:)bertabahlah kita...

anonymous - saya baca dah lama kisah ketabahan awak tu..kat blog dr adilah..saya juga patient dr adilah dulu :)
pengalaman yg dilalui mmg berliku2 kan..:) saya memahaminya..penantian berbaloi itu akhirnya..Alhamdulilah..
Saya tumpang gembira:)

mudah2an saya akan meneruskan ketabahan ini...& never give up

Unknown said...

nasib kita serupa cuma anak saya kdg nk adik kdg xnak..jeles mgkn sbb dah lama cuma dia sorg yg dimanjakan tp dia mmg sukakan baby..setiap kali tgk baby dia akan peluk & cium. Syahdu je tgk...mmg org akan kata at least ada jg anak sorg tp sbnarnya perasaan kita yg anak sorg juga sama mcm perasaan org yg ttc blm punya anak cuma jalan ceritanya berbeza

mag said...

hanie...anak saya sangat sukakan baby...dia nak dukung baby kalo bole...tak berani saya nak bagi...takut jatuh lak anak org :)
hanya senasib kita yg boleh memahami perasaan kita kan..hehhe..
xpela...yakin dgn rezki Allah:)

corat coret sendiri said...

jika saya diberikan kekuatan macam ni..saya tak boleh lemah..baca blog ni dan semua memberikan semangat yang kuat..terima kasih atas luahan untuk dikongsikan bersama.. :)

Anonymous said...

hi..samalah nasih kita, anak saya pun dah masuk 7 tahun, mmg sedeh bila anak sendiri tanya bila dier nak dapat adik